Z dumą prezentujemy treść, która powstała w kooperacji z budowadomow-texbud.pl
Komputery samochodowe, czyli elektroniczne jednostki sterujące (ECU), monitorują takie rzeczy, jak hamowanie, przyspieszenie, kąt skrętu kierownicy, temperatura, a nawet zamki drzwi. Komunikują się również z czujnikami, takimi jak czujniki temperatury i ciśnienia, aby dać znać silnikowi, kiedy należy się zatrzymać lub odblokować drzwi. W przeszłości każda nowa funkcja w samochodzie musiała być przerabiana w celu podłączenia jej do konkretnego przewodu – na przykład podgrzewane fotele wymagały własnego, dedykowanego przewodu do zasilania przełącznika na desce rozdzielczej.
Ale to wszystko zmieniło się dzięki nowemu innowacyjnemu systemowi o nazwie CAN, czyli Controller Area Network. Pozwala on samochodom komunikować się między sobą za pomocą znormalizowanego zestawu przewodów i protokołów oprogramowania. Ułatwia to pracę inżynierom i mechanikom, a także oznacza, że samochód może robić całkiem zgrabne rzeczy, które inaczej nie byłyby możliwe.
Napięcie, ampery i poziomy mocy
Ilość energii elektrycznej przepływającej przez przewody twojego samochodu jest mierzona w “amperach”, czyli ile galonów elektronów przechodzi przez przewód w ciągu godziny. W uproszczeniu można powiedzieć, że napięcie jest ciśnieniem, pod którym płynie prąd elektryczny – im większe ciśnienie, tym większy prąd. Im większy wąż lub przewód, tym więcej “amperów” potrzebujesz.
Systemy drive-by-wire i bezpieczniki
Jak już wcześniej zaznaczyliśmy, systemy drive-by-wire w samochodach są skomplikowane, ale to nie znaczy, że są wadliwe. Tak długo jak są bezpiecznie testowane i rozwijane, drive-by-wire może być bezpieczną i przydatną dla kierowców technologią.
Ale to wciąż stosunkowo młoda technologia i niektórzy obawiają się, że mogą one działać nieprawidłowo, prowadząc do wypadków lub obrażeń pasażerów. Z tego powodu wielu producentów nie wprowadza jeszcze drive-by-wire do swoich pojazdów.
Możesz obejść ten problem, choć z prostym małym hack. Polega on na zastosowaniu diody, która służy do rozdzielenia źródła zasilania dla przewodu pamięci radia. Jest to świetny sposób, aby utrzymać domowy system stereo samochodu zasilane, gdy nie jesteś jazdy i nie spowoduje radio stracić swoje ustawienia lub “pamięć”, jeśli zostawić go całkowicie.
Aby to zrobić, będziesz potrzebował dwie niedrogie diody: jedna oceniona do obsługi 5 amperów mocy, a druga oceniona do obsługi takiej samej ilości dla każdego zapasowego źródła zasilania. Można je dostać w każdym sklepie z artykułami gospodarstwa domowego lub w sklepie z artykułami elektronicznymi.
Zanim zaczniesz lutować jakiekolwiek przewody, powinieneś zrozumieć kilka ważnych koncepcji elektrycznych:
Jeśli obwód, nad którym pracujesz, stanie się zbyt gorący lub zbyt zimny, połączenie może ulec zwarciu i spowodować niebezpieczny pożar. Zawsze pamiętaj, że bezpieczniki są zaprojektowane tak, aby odciąć zasilanie w przypadku nagłego przeciążenia lub przegrzania.
Do swojego projektu najlepiej użyć izolowanych, pokrytych przelotkami przewodów, aby nie wchodziły w drogę przewodom paliwowym lub innym komponentom. Jeśli musisz użyć gołego drutu, upewnij się, że jest on prawidłowo zaciśnięty i że wszystkie połączenia są bezpieczne, zanim go podłączysz.
Spadek napięcia
Jest to powszechny problem, który często jest ignorowany w serwisach samochodowych: Kiedy pojazd uruchamia silnik, jego napięcie spada, zmniejszając moc wyjściową akumulatora do przewodowych i przełączanych gniazd. To dlatego zwykle widzisz, że elektryczne szyby i drzwi, wentylatory i inne urządzenia wyłączają się chwilowo po uruchomieniu silnika.
Podobne tematy