Alternator samochodowy jest istotną częścią układu elektrycznego. Alternator wykorzystuje energię z akumulatora do wytwarzania prądu, a następnie rozprowadza go do różnych części silnika samochodu. Jest to złożony system z wieloma różnymi komponentami, które współpracują ze sobą w celu monitorowania mocy alternatora i dostosowania jej do potrzeb pojazdu.
Zanim podłączysz alternator, musisz zrozumieć podstawy ich działania i tego, co robi każdy przewód. Główne okablowanie alternatora obejmuje przewód wzbudzający, przewody dodatnie i ujemne oraz regulator napięcia.
Istnieją dwa rodzaje alternatorów: jednoprzewodowe i trójprzewodowe. Alternator jednoprzewodowy to model o niskiej wydajności, który zamiast przewodu wzbudzającego wykorzystuje regulator napięcia do wykrywania bardzo niewielkiego napięcia, które powstaje wewnątrz wirnika wkrótce po uruchomieniu silnika. Napięcie to jest następnie przesyłane do regulatora napięcia i wykorzystywane do jego aktywacji.
Alternator jednoprzewodowy jest znacznie prostszy niż wersja trzyprzewodowa, która może być nieco zagmatwana. Ważne jest, aby wiedzieć, co robią poszczególne przewody, aby ich nie pomylić.
Jedną z pierwszych rzeczy, które musisz zrobić jest usunięcie starego alternatora i odłożenie go gdzieś w bezpieczne miejsce. Ułatwi to proces instalacji nowego, a Ty będziesz miał coś do odniesienia.
Aby usunąć alternator, będziesz potrzebował klucza lub grzechotki dla pojazdów amerykańskich i narzędzi metrycznych dla większości zagranicznych pojazdów. Dobrym pomysłem jest również robienie zdjęć aparatem cyfrowym komponentów w trakcie ich demontażu.
Zacznij od odkręcenia nakrętki 13mm z tyłu alternatora. Ta nakrętka trzyma złącze przewodów do tyłu alternatora. Użyj grzechotki lub klucza płaskiego, aby poluzować tę nakrętkę, a następnie ściągnij przewód z kołka.
Następnie odłącz wtyczkę elektryczną z tyłu alternatora. Jest to zazwyczaj małe plastikowe złącze, do którego przymocowane są przewody. Powinieneś być w stanie użyć klucza płaskiego, aby usunąć tę nakrętkę, ale w niektórych pojazdach może to być trudne.
Jeśli musisz, wymień nakrętkę z tyłu alternatora na większą, aby ułatwić jej zdjęcie. Powinieneś być w stanie zdjąć wtyczkę elektryczną z alternatora ręcznie, ale lepiej jest użyć grzechotki lub klucza płaskiego.
Zanim zamocujesz nowy alternator, musisz upewnić się, że wszystkie przewody są prawidłowo podłączone. Dobrym pomysłem jest użycie izolowanego bloku zacisków lub narzędzia do zaciskania. Należy również upewnić się, że wszystkie przewody są prawidłowo skręcone przed ich podłączeniem.
Pierwszym przewodem na alternatorze jest przewód “dodatni”, który zawiera czerwony oring. Przewód ten łączy się z akumulatorem poprzez blok przyłączeniowy lub obwód i dostarcza prąd. Pozostałe dwa przewody na alternatorze są uziemione.
Pierwszym krokiem jest zidentyfikowanie czterech przewodów na alternatorze. Są to “pozytywny” przewód, który zawiera czerwony o-ring; “zacisk 1”, który powinien być podłączony do gen, akumulator, lub alt światła deski rozdzielczej; “zacisk 2”, który łączy się z o-ringiem ołowiu przez mały obwód; i “zacisk 3”, który jest przewodem uziemienia. Kiedy już wiesz, co to są te cztery przewody, możesz zrobić szybki schemat lub sprawdzić kod online.
Podobne tematy