Okablowanie rozrusznika ma kluczowe znaczenie dla jego prawidłowego działania. Jeśli nie okablujesz rozrusznika prawidłowo, prąd elektryczny, który wytwarza, może spowodować zwarcia i uszkodzić inne komponenty w systemie pojazdu.
Pierwszym krokiem w okablowaniu rozrusznika jest podłączenie go do akumulatora. Akumulator jest źródłem energii elektrycznej o wysokim napięciu, które zapewnia prąd niezbędny do działania rozrusznika Twojego samochodu.
Aby podłączyć akumulator do rozrusznika, musisz użyć grubych (o dużym przekroju) przewodów, ponieważ są one w stanie przenieść napięcie potrzebne do pracy silnika rozrusznika. Przewód ujemny (masa) łączy ujemny zacisk akumulatora z blokiem cylindrów silnika lub skrzynią biegów, w pobliżu rozrusznika, a przewód dodatni (+) łączy dodatni zacisk akumulatora z cewką rozrusznika.
Dwuprzewodowa cewka rozruchowa jest powszechnym typem cewki i można ją znaleźć w większości samochodów. Ten typ cewki rozrusznika ma duże zaciski, które są dedykowane do każdego połączenia akumulatora. Posiada również mały terminal, który służy do mocowania do przekaźnika rozrusznika.
Ponadto, większość dwuprzewodowych solenoidów pochodzi z przewodem, który jest używany do podłączenia masy do przekaźnika rozrusznika. Przewód ten jest zwykle umieszczony pod przekaźnikiem rozrusznika.
Po zlokalizowaniu przewodu, należy wyjąć przewód z przekaźnika i ponownie podłączyć go odpowiednio do przewodu, który idzie do twojego rozrusznika. Ważne jest, aby dopasować grubość nowego przewodu do starego.
Kolejnym krokiem jest zamontowanie przekaźnika rozrusznika w odpowiednim miejscu. Większość rozruszników posiada przedłużenia obudowy z otworami, które pozwalają na wsunięcie śrub montażowych w miejsce.
Podczas montażu przekaźnika rozrusznika należy pamiętać o zabezpieczeniu go w taki sposób, aby nie znajdował się na drodze. Ma to na celu zapobieżenie wypadkowi elektrycznemu, który mógłby uszkodzić Twój samochód lub spowodować poważne obrażenia.
Gdy już zamontujesz przekaźnik, odłącz od niego przewody i zaznacz każde z mniejszych połączeń, abyś mógł je ponownie podłączyć w ten sam sposób.
Aby sprawdzić przewód, możesz użyć woltomierza do zmierzenia napięcia, które dociera do rozrusznika z akumulatora. Jeśli nie działa, należy zwiększyć napięcie lub zastosować nowy przewód.
Jeśli odczyt woltomierza znacząco spada, Twój przewód jest zbyt cienki i będziesz musiał go ulepszyć do grubszego wskaźnika. Dzięki temu Twój przewód będzie mocniejszy i pozwoli rozrusznikowi pracować na wyższych obrotach.
Woltomierz pomoże Ci również określić rozmiar przewodu, którego potrzebujesz od rozrusznika do akumulatora. Przewód o przekroju 4 mm jest zwykle zalecany dla dodatniego bieguna akumulatora, a przewód o przekroju 2 mm jest najlepszy dla ujemnego bieguna akumulatora.
Ważne jest, aby pamiętać, że przekrój przewodu nie określa, jak dużo prądu będzie przenosić lub jak dobrze będzie działać. Inne czynniki, takie jak długość przewodu, pole przekroju poprzecznego i opór w przewodzie, również odgrywają rolę. Warto skonsultować się z elektrykiem samochodowym, aby upewnić się, że używasz właściwego przewodu i że nie jest on zbyt długi lub zbyt krótki dla danego pojazdu.
Podobne tematy