Jak podłączyć sprzęgło hydrauliczne

Sprzęgło hydrauliczne jest popularną opcją dla kierowców chcących zmodernizować manualną skrzynię biegów swojego samochodu lub ciężarówki. W przeciwieństwie do sprzęgła linowego, system hydrauliczny nie wymaga od kierowcy naciskania na pedał, aby go aktywować i charakteryzuje się wyższym stopniem niezawodności.

Istnieje kilka różnych systemów sprzęgła hydraulicznego, w zależności od pojazdu, którym jeździsz. Najpopularniejszy typ wykorzystuje siłownik główny i siłownik pomocniczy. W tym systemie pedał sprzęgła naciska na drążek, który wchodzi do tłoka w cylindrze głównym. Tłok ten następnie popycha przewód w dół do cylindra pomocniczego lub hydraulicznego łożyska zwalniającego, które wywiera siłę na tarczę dociskową, aby rozłączyć lub włączyć tarczę sprzęgła. Kiedy kierowca zwalnia pedał sprzęgła, płyn traci swoje ciśnienie i tarcza dociskowa przesuwa się do tyłu, aby umożliwić ponowne włączenie tarczy.

Pompa hydrauliczna posiada gumową uszczelkę na każdym ze swoich tłoków. Uszczelka ta ma zasadnicze znaczenie dla utrzymania powietrza z dala od układu płynów. Jeśli uszczelka jest uszkodzona, płyn wycieka z systemu lub powietrze dostaje się do środka i sprawia, że sprzęgło jest “miękkie” lub nie działa w ogóle. Najlepszym sposobem, aby temu zapobiec jest regularne sprawdzanie poziomu płynu i uzupełnianie go świeżym hydraulicznym płynem sprzęgłowym.

Aby sprawdzić płyn sprzęgła, otwórz maskę i zdejmij pokrywę zbiornika. Poszukaj przezroczystej plastikowej butelki lub wężyka, w którym znajduje się płyn. Pompuj dźwignię sprzęgła kilka razy, gdy złączka odpowietrzająca jest poluzowana, aby wepchnąć cały brudny płyn do butelki.

Po usunięciu sutka napełnij zbiornik hydraulicznego płynu sprzęgłowego nowym płynem sprzęgłowym i załóż ponownie korek zbiornika. Upewnij się, że używasz rodzaju płynu określonego na zbiorniku lub w instrukcji obsługi.

Odpowietrzanie sprzęgła hydraulicznego

Proces odpowietrzania sprzęgła hydraulicznego jest niemal identyczny jak proces odpowietrzania hamulców. Jedyna różnica polega na tym, że pracujesz z jednym przewodem biegnącym od zbiornika płynu do cylindra pomocniczego, zamiast kilku przewodów biegnących do każdego zacisku hamulcowego i cylindra koła.

To znacznie ułatwia pracę i jest doskonałą okazją do pozbycia się całego starego płynu sprzęgłowego! Najlepsze jest to, że większość płynów do sprzęgła hydraulicznego to te same płyny hamulcowe z oznaczeniem DOT, które znajdują się w zbiorniku hamulcowym, więc to tylko kwestia napełnienia zbiornika i wymiany korka.

Podczas odpowietrzania sprzęgła hydraulicznego będziesz potrzebował dobrej jakości, trwałej śruby odpowietrzającej. Możesz je dostać w każdym sklepie z częściami samochodowymi i będą one niedrogie.

Jeśli wymieniasz siłownik, nie zapomnij również wymienić paska podtrzymującego popychacz. Utrzyma on popychacz na miejscu podczas transportu, a także zapewni niemetaliczne zakończenie popychacza, dzięki czemu nie będzie on piszczał podczas uruchamiania.

Zestawy sprzęgieł hydraulicznych mogą różnić się konstrukcją, ponieważ muszą być ustawione specjalnie dla pojazdu, w którym są instalowane. Dlatego tak ważne jest, aby porozmawiać z ekspertem i sprawdzić, jaki rodzaj zestawu sprzęgła będzie najlepszy dla danego pojazdu. Zazwyczaj, im bardziej specyficzny dla danego pojazdu jest zestaw sprzęgła, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie on działał i był odpowiedni dla Ciebie.

Podobne tematy