Jak okablować silnik gwiazdowy


Połączenia gwiazda / delta

Jeśli chodzi o silniki elektryczne, istnieją dwa różne połączenia, które mogą być stosowane do nich, gwiazda i delta. Różnica między nimi polega na tym, że prąd liniowy dla połączenia w trójkąt jest 1,731 razy większy od prądu liniowego do neutralnego, natomiast w gwiazdę napięcie liniowe jest 3 razy większe od napięcia liniowego, dlatego też, gdy silnik jest podłączony w gwiazdę, będzie wytwarzał niższy moment obrotowy niż silnik podłączony w trójkąt.

Jak okablować silnik w gwiazdę

Silnik w gwiazdę lub Y ma trzy uzwojenia, pierwsze uzwojenie ma końce zwane U i X, a drugie uzwojenie ma końce W2 i V2. Trzecie uzwojenie ma końce W1 i Z. Cewki każdego z uzwojeń są zasilane w tym samym czasie, a stycznik gwiazdowy jest używany do nawiązania kontaktu elektrycznego między tymi trzema uzwojeniami.

Połączenie gwiazdowe może być stosowane w różnych silnikach, w tym niektórych przemysłowych i handlowych, ponieważ jest proste w instalacji. Jest to również dobry wybór, gdy silnik nie będzie używany przez długi czas, ponieważ będzie w stanie wytrzymać ten rodzaj użytkowania bez pobierania dużej ilości prądu.

Ważne jest, aby upewnić się, że prąd znamionowy dla silnika jest prawidłowy. Większość silników ma podany prąd znamionowy na tabliczce znamionowej.

Można również poznać napięcie znamionowe silnika, które wynika z jego konstrukcji. Jeśli podłączysz silnik o napięciu znamionowym 400 V do 240 V, będzie on pobierał dużo prądu i przegrzewał się. Dlatego często zaleca się obniżenie napięcia znamionowego do niższego napięcia przed oddaniem silnika do użytku.

Jeśli napięcie znamionowe zostanie obniżone, wówczas konieczne będzie zmniejszenie ilości prądu pobieranego z sieci podczas rozruchu poprzez zastosowanie rozrusznika o obniżonym napięciu. Istnieją dwa główne typy rozruszników o obniżonym napięciu, rozrusznik gwiazda-trójkąt i rozrusznik bocznikowy.

Rozruszniki gwiazda-trójkąt są prawdopodobnie najbardziej rozpowszechnionymi rozrusznikami o obniżonym napięciu. Zmniejszają one prąd rozruchowy podawany do silnika podczas rozruchu jako sposób na zmniejszenie zakłóceń i interferencji na zasilaniu elektrycznym.

Podczas rozruchu gwiazda-trójkąt uzwojenia silnika są fizycznie rekonfigurowane do konfiguracji gwiazdy, podczas której napięcie w każdym uzwojeniu jest obniżone o współczynnik 3. Odbywa się to przez pewien czas, a po pewnym czasie uzwojenia są ponownie konfigurowane jako trójkąt i silnik pracuje normalnie.

Istnieje kilka sposobów, aby to zrobić i większość producentów posiada schemat elektryczny, który przedstawia sposób przełączania z gwiazdy na trójkąt podczas uruchamiania silnika.

Jedną z metod jest umieszczenie czwartego stycznika na silniku i podłączenie go do zestawu rezystorów, które są w szeregu ze stycznikiem delta. Ten stycznik pomocniczy jest zamykany przed otwarciem stycznika gwiazdowego, tak że kiedy stycznik gwiazdowy się otworzy, prąd może przepłynąć przez rezystory do połączenia gwiazdowego.

Podobne tematy